Εκπαιδευτικά νέαΣύλλογος

Γράμμα προς τους γονείς για τις Εθνικές Εξετάσεις (τύπου PISA)

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Π.Ε ΑΙΓΑΛΕΩ

Εθνικές Εξετάσεις στην Στ΄ Δημοτικού (τύπου PISA):
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΚΛΙΝΗ ΤΟΥ ΠΡΟΚΡΟΥΣΤΗ

Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες,

στις 22 Μαΐου 2025 πραγματοποιείται για τέταρτη φορά πιλοτικά στην Ελλάδα  ο «ελληνικός διαγωνισμός PISA», στα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών με τη συμμετοχή μαθητών/τριών  της Στ΄ Δημοτικού και της Γ΄ Γυμνασίου σε 618 σχολεία σε όλη τη χώρα (304 Δημοτικά & 314 Γυμνάσια) .

Τι είναι οι Εθνικές Εξετάσεις  Διαγνωστικού Χαρακτήρα (τύπου PISA).

Οι εξετάσεις αυτές είναι Πανελλήνιες Εξετάσεις, έχουν τους ίδιους σκοπούς και ακολουθούν την ίδια μεθοδολογία που ακολουθούν οι εξετάσεις PISA (Τράπεζα Θεμάτων, ερωτήσεις –απαντήσεις διαβαθμισμένης δυσκολίας και πολλαπλής επιλογής κλπ). Η PISA είναι ένα διεθνές πρόγραμμα για την αξιολόγηση των μαθητών, υπό την οργάνωση του ΟΟΣΑ (Οργανισμός για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη: ένας διεθνής οργανισμός που συλλέγει δεδομένα και προτείνει κατευθύνσεις για τη λειτουργία διάφορων θεσμών, μεταξύ των οποίων και της εκπαίδευσης). Κύριος στόχος, σύμφωνα με την επίσημη θέση του προγράμματος, είναι «η αξιολόγηση του εύρους των γνώσεων και των δεξιοτήτων των μαθητών». Με αυτόν τον τρόπο κάθε χώρα υποτίθεται ότι συγκεντρώνει στοιχεία που θα μπορούσαν να βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού έργου. Στην πραγματικότητα οι έρευνες και η παιδαγωγική βιβλιογραφία έχουν δείξει ότι οι εξετάσεις τύπου PISA υπονομεύουν και υποβαθμίζουν τη δημόσια εκπαίδευση

Γιατί λέμε ΟΧΙ; Δεν θέλουμε σχολεία και μαθητές πολλών ταχυτήτων…

Οι Εξετάσεις Διαγνωστικού χαρακτήρα και οι εξετάσεις  PISA του ΟΟΣΑ, όπως και ανάλογες εξετάσεις σε Αγγλία, Η.Π.Α. και άλλες χώρες ανοίγουν τον δρόμο ώστε, σε συνδυασμό με τη λεγόμενη «αξιολόγηση», να βαθμολογήσουν και να κατηγοριοποιήσουν σχολεία, παιδιά και εκπαιδευτικούς, να οδηγήσουν τα δημόσια σχολεία της γειτονιάς σε υποβάθμιση ή και κλείσιμο, με βάση και τις επιδόσεις των μαθητ(ρι)ων τους.

…δεν θέλουμε τα σχολεία μας να είναι σχολεία λίγων προσδοκιών….

Για το Υπουργείο Παιδείας και την Κυβέρνηση ο αριθμός των μαθητών που τελειώνουν το λύκειο και θέλουν πανεπιστημιακή εκπαίδευση πρέπει να μειωθεί. Έτσι ως εργαζόμενοι θα προσδοκούν λιγότερα σε μισθό και δικαιώματα. Αυτό συμβαίνει με την ελάχιστη βάση εισαγωγής στα πανεπιστήμια, με την Τράπεζα Θεμάτων στα Λύκεια, με την κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών: οι προσδοκίες, οι ελπίδες για τους ανθρώπους της δουλειάς εξαφανίζονται. Οι μαθητές από πολύ μικρή ηλικία πρέπει να καταλάβουν ότι «δεν τα παίρνουν τα γράμματα», «δεν μπορούν να τα καταφέρουν», να συνηθίσουν στον αποκλεισμό και στην αποτυχία  και να αρκεστούν σε μια φθηνή κατάρτιση που θα τους καταδικάζει μια ολόκληρη ζωή στην εργασιακή περιπλάνηση και ανασφάλεια.

  Τελικός στόχος των εξετάσεων: Εκπαίδευση με το λιγότερο δυνατό κόστος

Η καθημερινότητα που βιώνουν μαθητές και εκπαιδευτικοί στα δημόσια σχολεία δείχνει ότι οι μορφωτικές ανάγκες των παιδιών έρχονται πάντα σε δεύτερη μοίρα, σε σχέση με τις ανάγκες της αγοράς. Ενώ η συντριπτική πλειοψηφία της κοινωνίας  βιώνει μια ολοένα δυσκολότερη συνθήκη με την ακρίβεια, η Κυβέρνηση σιγά σιγά, για μην υπάρχουν αντιδράσεις, μετατρέπει ΟΛΑ τα δημόσια κοινωνικά αγαθά σε ιδιωτικά. Απαλλάσσεται από την ευθύνη για αυτά και την χρηματοδότησή τους, κατηγορώντας για όσα πάνε λάθος στην εκπαίδευση τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τα παιδιά.

  Οι Εξετάσεις τέτοιου τύπου δεν σημαίνουν αντικειμενικότητα…

Τα θέματα που μπαίνουν σε πανελλαδικό επίπεδο από Τράπεζα Θεμάτων δεν είναι αντικειμενικές γιατί δεν παίρνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες, τις πολύ διαφορετικές ανάγκες ή δυσκολίες που έχει το κάθε παιδί και το κάθε σχολείο. Ποιο κριτήριο μπορεί να μετρήσει τις συνέπειες που είχε στα παιδιά μας η καραντίνα και η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, πώς μπορεί να μετρηθούν οι συνέπειες που έχουν στα παιδιά τα ταβάνια και τα παράθυρα που πέφτουν, τα καλοριφέρ και οι σωλήνες που σκάνε ή τα σεισμόπληκτα σχολεία που δεν επιδιορθώνονται ή το μάθημα μέσα σε κοντέινερ; Δεν υπάρχουν λοιπόν «μετρήσιμα, αξιόπιστα και αντιπροσωπευτικά» αποτελέσματα όπως ισχυρίζεται το Υπουργείο Παιδείας. Εκπαιδευτικοί και γονείς γνωρίζουμε πολύ καλά ότι ολόπλευρη μόρφωση, στάσεις ζωής, κοινότητα και προσωπικότητα δεν μπορούν και δεν πρέπει να μετρηθούν.

Οι Εξετάσεις τέτοιου τύπου σημαίνουν άγχος, ανταγωνισμό, αποκλεισμό…

Οι εξετάσεις τύπου PISA δημιουργούν άγχος και ματαίωση, ξεχωρίζοντας τους μαθητές σε «ικανούς» και «μη ικανούς», τα σχολεία σε «καλά» και «κακά». Η κατάταξη των σχολείων γεννάει ανταγωνισμό και αποκλεισμούς. Τα «δύσκολα» παιδιά, τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες ή με «προβλήματα» συμπεριφοράς δεν θα είναι πια μια πρόκληση κι ένα χρέος για το σχολείο και την κοινωνία, θα είναι ένα εμπόδιο.

Εξετάσεις , Αξιολόγηση και μέτρηση δεν σημαίνει βελτίωση αλλά διάλυση του δημόσιου σχολείου…

Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες από την πείρα σου γνωρίζεις καλά ότι κανένα σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί αν δεν ικανοποιούνται αυτά που χρόνια τώρα και εσείς οι γονείς και εμείς οι εκπαιδευτικοί διεκδικούμε. Μάλιστα τα ίδια τα συμπεράσματα των «ειδικών» του ΟΟΣΑ τα προηγούμενα χρόνια παραδέχονται ότι οι χαμηλές μαθητικές επιδόσεις αντιμετωπίζονται με αύξηση της χρηματοδότησης για την ενίσχυση των εκπαιδευτικών συστημάτων σε προσωπικό και υποδομές.

Οι δάσκαλοι λοιπόν των παιδιών σας δίνουμε μια υπόσχεση: ΔΕΝ ΘΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΜΕ να αγωνιζόμαστε για ΑΣΦΑΛΗ και ΣΥΓΧΡΟΝΑ σχολεία, λιγότερα παιδιά στην τάξη, μόνιμο και σταθερό εκπαιδευτικό προσωπικό, δομές που θα υποστηρίζουν τις ανάγκες των μαθητών μας, γενναία χρηματοδότηση, παιδαγωγική ελευθερία, βιβλία και προγράμματα σπουδών που θα κάνουν τα παιδιά να αγαπούν τη γνώση και τη μάθηση.

Για όλους αυτούς τους λόγους πρέπει ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ να αντιδράσουμε, να σταματήσουμε τις εξετάσεις και τα ψέματα  και να διεκδικήσουμε πραγματική αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.

Γι’ αυτό σας καλούμε να αποδοκιμάσετε αυτές τις εξετάσεις. Εμείς από τη δική μας πλευρά, μέσα από τα εκπαιδευτικά μας σωματεία και εσείς από τη δική σας, με τη δυνατότητα που έχετε να αποτρέψετε τη συμμετοχή των παιδιών σας, χωρίς καμία συνέπεια για εσάς ή εκείνα, πρέπει να ματαιώσουμε τη διεξαγωγή τους.

Γιατί θέλουμε ένα σχολείο για όλα τα παιδιά, που θα μορφώνει ολόπλευρα και ουσιαστικά, που δεν «θα διδάσκει για το τεστ», που δεν θα στερεί τη χαρά. Γιατί δεν θέλουμε να γίνουν οι εξετάσεις τύπου PISA άλλος ένας τρόπος που θα χωρίζει σε κατηγορίες μαθητές και σχολεία, που θα ανοίγει τον δρόμο για ακόμα περισσότερους αποκλεισμούς και διακρίσεις.

ΚΑΛΟΥΜΕ: ΣΕ ΣΤΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤ(ΡΙ)ΩΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ.

ΜΠΛΟΚΟ ΣΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ, ΜΑΘΗΤ(ΡΙ)ΕΣ, ΓΟΝΕΙΣ.

ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
ΧΑΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ, ΓΝΩΣΗ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ

    Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ              Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΒΑΪΝΑΣ         ΣΤΕΛΛΑ ΤΡΑΓΑ